Reflektointi
Itsetuntemus teema oli hyvin mielenkiintoinen moneltakin eri kantilta. Ajatukset omasta itsestään ja varsinkin omista vahvuuksista sekä heikkouksista ovat helposti epämääräiset. Sitä kokee tuntevansa itsensä hyvin, mutta todellisuudessa jos ei ole tarkemmin pohtinut asiaa, saattaa oma minäkuva olla virheellinen/vääristynyt. Oli hyvä pohtia omia heikkouksia sekä vahvuuksi mahdollisimman realistisesti. Helposti tietyillä osa-alueilla saattaa helposti sortua aliarvioimaan itseään tai vastaavasti yliarvioimaan, mutta kokemusten kautta kun syventyy omaan itseensä, niin saattaa saada yllättäviäkin vastauksia. Itse ainakin opin arvostamaan omaa osaamistani ja oli kiva saada muilta ryhmän jäseniltää palautetta, siitä millaisen kuvan annan ulospäin. Opettajan mielestäni tulisi tuntea itsensä ja olla ns. sinut itsensä kanssa, jotta hän pystyy antamaan laadullisesti hyvää ulosantia.
Itsetuntemus teema jatkui mielestäni osittain vielä dialogiosaamisen teemassa, sillä tarkoitus oli syventyö omiin dialogitaitoihin. Olen mielstäni ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen ihminen, mutta huomasin, että dialogiosaamisessa ei ole niinkään kyse siitä. Hyvän keskustelun salaisuus piilee mielestäni oikeanlaisessa kuuntelussa ja selkeissä puheenvuoroissa. Nämä taidot ovat itselläni hyvin alkutekijöissä, mutta ne kehittyivät hurjasti teeman aikana. Lisäksi nyt tiedän mistä on kyse ja kuinka voisin tätä taitoa kehittää. Tämän asian tiimoilta aijon tehdä jatkossa töitä sillä opettajana täytyy osata myös välillä kuunnella niin suurissa kuin pienissä ryhmissä.
Monikulttuurisuus teema oli erittäin hyödyllinen tulevaa opettajan työtä ajatellen. Hofsteden kulttuuridimensiot olivat hyvin avuliaat saamaan ymmärtämään, mitä eri kulttuurit tuovat tullessaan ja miten ihmiset eri kulttuureista käyttäytyy ja miksi. Ymmärsin kuitenkin, että aina tietylle käyttäytymiselle ei ole syynä kulttuurierot, vaan käytännössä ihmisen yksilölliset piirteet. Teeman aikan osasin peilata omia kokemuksia opittaviin asioihin, mutta ymmärrys asiasta syntyi varsinaisesti vasta nyt.
Koulutuksen verkosto-osaaminen oli mielestäni hyvä lopetustehtävä opinnoille. Pohdinta asiasta mitkä ovat omat verkostot tällä hetkellä, saivat miettimään, että mihin kannattaa panostaa lisää. Itse kun olen jo opetustyössä, niin totesin, että verkostot ovat vielä melko huonot. Haastatteluiden myötä oli hyvä huomata kuinka koulutus nähdään ulospäin ja mitä mahdollisuuksia verkostoitumisille olisi. Tätä mielästäni täytyisi itse kartoittaa aina tasaisin väliajoin, jotta osaa kehittää oikeaa osa-aluetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti